حقوق و دعاوی رمزارز

فهرست مطالب

مقدمه

ایده اولیه ایجاد پول دیجیتال جهانی توسط گروهی از متخصصان رمزنگاری به نام سایفرپانک­ها در دهه 90 میلادی مطرح شد. سپس نمونه­هایی از پول دیجیتال تولید شد ولی فراگیر نشد. در سال 2008 میلادی شخص یا گروهی ناشناس به نام ساتوشی ناکاماتو با انتشار سپید نامه­ای در  فضای سایبر، راه­حل خود برای ایجاد پرداخت نقدی دیجیتال را اعلام کرد. سپس در سال 2009 شبکه بیت کوین راه­اندازی شد. در حال حاضر هزاران رمزارز و رمزدارایی در فضای سایبر وجود دارد.

NFT

با خلق بیت کوین به عنوان مشهورترین رمزارز جهان، فناوری دفتر کل توزیع شده به دنیا معرفی شد. بر اساس این فناوری که ترکیبی از چند فناوری دیگر از جمله رمزنگاری است، گونه جدیدی از دارایی در فضای سایبر به وجود آمد که رمزدارایی نام گرفت. رمزدارایی­ها شامل رمزارزها، استیبل کوین­ها، توکن­های غیر مثلی یا ان اف تی (NFT)، و مواردی دیگر هستند. بنابراین در حال حاضر استفاده از واژه رمزدارایی دارای عمومیت بیشتر و از نظر فنی دقیق­تر است.

فناوری دفتر کل

فناوری دفتر کل توزیع شده موجب شده است که رمزدارایی­های حسب اینکه از چه نوع دفتر کلی استفاده می­کنند، ویژگی­های منحصر به فردی داشته باشند. بنابراین رمزدارایی­هایی که از فناوری دفتر کل توزیع شده عمومی استفاده می­کنند دارای ویژگی­هایی از جمله جهان­شمولی،گمنامی کاربران، حریم خصوصی بالا، شفافیت، امنیت، سرعت، کاهش هزینه، فقدان نهاد رسمی مسئول و کنترل کننده و حاکمیت اعضاء شبکه، توزیع­شدگی نرم­افزاری و سخت­افزاری، خارج بودن از نظام­های قانونی و قانون­گذاری برخوردارند. همین ویژگی­­ها موجب جذابیت این دارایی­ها برای برخی از بزهکاران شده است.

سخن پایانی

جرایم مرتبط با رمزدارایی­ها به دو دسته عمده قابل تقسیم است. رمزدارایی به عنوان آماج یا هدف جرم یا رمزدارایی به عنوان وسیله ارتکاب جرم. با توجه به ارزش بالای اقتصادی، گستردگی جهانی و ماهیت مجازی، رمزدارایی­ها اهداف مناسبی برای بزهکاران محسوب می­شوند. سالانه میزان قابل توجهی رمزدارایی از طریق هک یا دسترسی غیرمجاز، اسکم و کلاهبرداری از اشخاص ربوده می­شود. از سوی دیگر استفاده از رمزدارایی­ها توسط برخی بزهکاران در فعالیت­هایی نظیر پولشویی و تأمین مالی تروریسم نیز گزارش شده است.

از این رو سوءاستفاده­هایی که می­تواند در حوزه رمزارزها صورت گیرد را می­توان در دو دسته حقوقی و کیفری مورد بررسی قرار داد. در دسته حقوقی، ممکن است اختلافاتی در خصوص معاملات مربوط به رمزارز و عدم وفای به عهد یا دیگر مسائل مربوط به تعهدات صورت گیرد که می­تواند مبنای دعوای حقوقی قرار گیرد. در دسته دعاوی کیفری نیز ممکن است از رمزارزها برای ارتکاب پول­شویی استفاده شود یا رمزارزهای دیگران با کلاهبرداری از دسترس آن­ها خارج شوند.