حقوق و دعاوی بیمه

فهرست مطالب

مقدمه

امروزه با توجه به فعالیت­های مختلف انسان در جامعه، ممکن است حوادثی نظیر تصادفات رانندگی پیش آید که سبب وجود خسارت­هایی به دیگران شود. این خسارت­ها یا بدنی هستند مانند ديه يا ارش ناشي از هر نوع صدمه و یا مالی. شخص ثالث، هر شخصي است كه به سبب حوادث موضوع اين قانون دچار خسارت بدني و يا مالي شود به‌ استثناي راننده مسبب حادثه. از این­رو كليه دارندگان وسايل نقليه موضوع اين قانون اعم از اينكه اشخاص حقيقي يا حقوقي باشند مكلفند وسايل نقليه خود را در قبال خسارت بدني و مالي كه در اثر حوادث وسايل نقليه به اشخاص ثالث وارد مي­شود نزد شركت بیمه­‌اي كه مجوز فعاليت در اين رشته را از بیمه مركزي داشته باشد، بیمه كنند. اما دارنده وسیله نقلیه کیست؟ مالك و يا متصرف وسيله نقليه است که هر كدام كه بیمه­نامه را تحصيل كند تكليف از ديگري ساقط مي­شود.

در صورت وقوع حادثه و ايجاد خسارت بدني يا مالي براي شخص ثالث؛ نحوه پرداخت خسارت به چه صورت است؟

1ـ در صورتي كه وسيله نقليه مسبب حادثه، داراي بیمه­نامه باشد، جبران خسارت‌­هاي وارد شده بر عهده شرکت­های بیمه است. در صورت نياز به طرح دعوي در خصوص مطالبه خسارت، زيان‌­ديده يا قائم­‌مقام وي دعوي را عليه شرکت بیمه و مسبب حادثه طرح مي­كند. اين حكم، نافي مسؤوليت‌­هاي كيفري راننده مسبب حادثه نيست.

2ـ در صورتي‌ كه وسيله نقليه فاقد بیمه­نامه باشد، خسارت‌­هاي بدني وارده توسط صندوق خسارت­های بدنی جبران مي­شود. در صورت نياز به طرح دعوي در اين خصوص، زيان‌­ديده يا قائم­‌مقام وي دعوي را عليه راننده مسبب حادثه و صندوق طرح مي­كند.

3ـ به منظور حمايت از زيان‌­ديدگان حوادث ناشي از وسايل نقليه، خسارت­هاي بدني وارد به اشخاص ثالث كه به علت فقدان يا انقضاي بیمه­نامه، بطلان قرارداد بیمه، شناخته ‌نشدن وسيله نقليه مسبب حادثه، كسري پوشش بیمه­نامه ناشي از افزايش مبلغ ريالي ديه يا تعليق يا لغو پروانه فعاليت شركت بیمه يا صدور حكم توقف يا ورشكستگي شرکت بیمه، قابل پرداخت نباشد، توسط صندوق مستقلي به نام «صندوق تأمين خسارت­هاي بدني» جبران مي­شود. در صورتي‌ كه زيان­ديده، جز در موارد بیمه اختياري، تمام يا بخشي از خسارت بدني وارد شده را از مراجع ديگري مانند سازمان بیمه­هاي اجتماعي يا سازمان بیمه كارمندان دولت يا صندوق­‌هاي ويژه جبران خسارت دريافت كند، نسبت به همان ميزان حق مراجعه به صندوق را ندارد.

4ـ در حوادث رانندگي منجر به خسارت مالي، پرداخت خسارت به‌ صورت نقدي و با توافق زيان­ديده و شركت بیمه مربوط صورت مي‌­گيرد. در صورت عدم توافق طرفين در خصوص ميزان خسارت قابل پرداخت، شركت بیمه موظف است در صورت تقاضاي زيان­ديده، وسيله نقليه خسارت‌­ديده را در تعميرگاه مجاز و يا تعميرگاهي كه مورد قبول زيان­ديده باشد تعمير نموده و هزينه‌­هاي تعمير را تا سقف تعهدات مالي مندرج در بیمه­نامه مذكور پرداخت كند.

5ـ اشخاص ثالث زيان­ديده حق دارند با ارائه مدارك لازم براي دريافت خسارت به ‌طور مستقيم حسب مورد به شركت بیمه مربوط و يا صندوق تأمين خسارت­هاي بدني مراجعه كنند. همچنين مسبب حادثه مي­تواند با ارائه مدارك لازم جهت تشكيل پرونده پرداخت خسارت به زيان­ديده حسب مورد به شرکت بیمه يا صندوق مراجعه كند.

تکالیف شرکت های بیمه و صندوق تأمین خسارت های بدنی:

1ـ شرکت­های بیمه و صندوق حسب مورد مكلفند حداكثر پانزده روز پس از دريافت مدارك مورد نياز، خسارت متعلقه را پرداخت كنند.

2ـ در صورتي‌ كه در يك حادثه، مسؤول آن به پرداخت بيش از يك ديه به هر يك از زيان­‌ديدگان محكوم شود، شرکت­ بیمه مكلف به پرداخت كل خسارات بدني است، اعم از اينكه مبلغ مازاد بر ديه، كمتر از يك ديه كامل يا بيشتر از آن باشد.

3ـ شرکت بیمه مكلف است خسارت وارده به زيان­‌ديدگان را بدون لحاظ جنسيت و دين تا سقف تعهدات بیمه­نامه پرداخت كند. مراجع قضائي موظفند در انشاي حكم پرداخت ديه، مبلغ مازاد بر ديه موضوع اين ماده را به ‌عنوان بیمه حوادث درج كنند.

4ـ شرکت بیمه يا صندوق حسب مورد مكلفند خسارت بدني تعلق‌ گرفته به شخص ثالث را به قيمت يوم‌­الاداء پرداخت كنند.

5ـ در موارد زير شرکت بیمه مكلف است بدون هيچ شرط و أخذ تضمين، خسارت زيان­ديده را پرداخت كند و پس از آن مي­تواند به قائم‌­مقامي زيان­ديده از طريق مراجع قانوني براي بازيافت تمام يا بخشي از وجوه پرداخت‌ شده به شخصي كه موجب خسارت شده است مراجعه كند:

الف: اثبات عمد مسبب در ايجاد حادثه نزد مراجع قضائي

ب: رانندگي در حالت مستي يا استعمال مواد مخدر يا روانگردان مؤثر در وقوع حادثه كه به تأييد نيروي انتظامي يا پزشكي قانوني يا دادگاه رسيده باشد.

پ: در صورتي‌ كه راننده مسبب، فاقد گواهينامه رانندگي باشد يا گواهينامه او متناسب با نوع وسيله نقليه نباشد.

ت: در صورتي ‌كه راننده مسبب، وسيله نقليه را سرقت كرده يا از مسروقه بودن آن، آگاه باشد.

ث: در صورتي‌ كه حادثه در حين آموزش رانندگي توسط مراكز مجاز يا آزمون اخذ گواهينامه رخ دهد، خسارت پرداخت ‌شده به ‌وسيله شركت بیمه از آموزش­گيرنده يا آزمون‌دهنده قابل بازيافت نخواهد بود و حسب مورد آموزش‌­دهنده يا آزمون ‌گيرنده، راننده محسوب مي­شود.